Dagbok! 

Välkommen till Landberg till sjöss veckorapport! Här tänkte jag dela med mig löpande om våra upplevelser. 

Paddeläventyret längs Sveriges kust!

Dag 1

Från Svinesundsbron till Kattholmen. Det var riktigt stökigt första kvällen. Motvind, strömt och stökigt vatten så det blev 8 km så kände vi att vi var igång! 

Dag 2 från Kattholmen till Havstenssund, ca 42 km. Även denna dag motvind men vi var pigga och ville iväg, det blev kanske lite långt och vi var allt annat än pigga när vi kom fram strax före 8 på kvällen. Motvind, fastnat i lerbotten och kanske lite klent med mat...Vi gjorde entré på bistro i hamnen fortfarande i torrdräkt och fick ett fantastiskt varmt bemötande av både personal och gäster.  Fick låna ett hus så både duscha och sova i säng. 

Dag 3, 44 km mot Hunnebostrand via den beryktade Tjurpannan. Vi har pratat om Tjurpannan och alla beskrev hur stökig denial vara, men vi hade tur. Det var näst intill blankt vatten, må vara lätt dimma. Vi såg tumlare och knubbsäl på turen. Så småningom blev det lite lätt motvind, men då var vi förbi de öppna vattnen. Lite långt men vi känner oss rätt ok. Nån blåsa i kontorshänderna som vi behöver ha koll på i tidigt skede. I Hunnebostrand tog vi in på Hotel Kaprifol, lyckades få tag i en pizzeria. Så även här rätt bekvämt, men lite väl lång tur kände vi så tänkte att dag 4 får bli en mer vilsam, lugnare dag. 

Dag 4 Hunnebostrand-Smögen-Bohusmalmön - Blöten.

Idag blev det bara 23 km, och det var nog bra då vi känner oss fräscha på kvällen. Sotenäs kanal visade sig från sin bästa sida och det gick fort till Smögen där vi hälsade på Göstas fiskkrog. Därefter började det blåsa upp lite och vi tog medvinden till Bohusmalmön där vi tog bort överflödig packning för att lämna hos en kompis. Det är svårt att få struktur när det är för mycket och sittbrunnen full med packpåsar. En kort tur söderut sen mot Blöten, men det var lite stökig sidvind dit. En tidig kväll med planering och mat. Upp med tälten. Imorgon siktar vi på Kyrksund. 

Dag 5, 47'km från Ramsvik genom ett vackert skärgårdslandskap. Gullholmen, Grundsund, Möllesund och kväll på Klädesholmen. Strax norr om Klädesholmen en fantastik skärgård, som en labyrint med små jobbar och skär. Dagen har bjudit på fint väder och näst intill medvind. 

Dag 6, 49 km från Klädesholmen till Vrangö. Vi har passerat Marstrand och ett par kluster av skärgård innan vi kom till inloppet till Göteborgs hamn. Lite oroliga för trafiken där men vi väntade ut två stora fraktfartyg sen var det vår tur att passera. Ganska öppet så skulle kunna varit stökigt på vattnet men vi hade tur med vädret som var med oss över till Brännö där vi stannade vid en brygga för att byta kartor. Känns då som en etapp är klar. Sen vidare via Styrsö. Strax söderöver så tog vi natt på Vrangö, lite lätt slitna. 

Dag 7, 49 km totalt. Vi kom iväg från Vrangö vid 07:30. Uppe tidigt men tar alltid lite längre tid än vi tror att äta frukost och packa ihop alla saker. Det var lätt medvind och sol vid starten. Kändes skönt då vi skulle ut på öppet vatten en bra bit. Vi satte riktningen mot Lervik där vi planerade att fylla på vatten och äta lunch. Can18 km blev det dit. Från Lervik paddlade vi mot Malön, sommar sista anhalt innan en överfart till Ringhals och Bua. Det blåste upp och blev lite mer sjögång så vi tog en paus på Malön innan överfarten. Åt ett mellanmål för att inte få soppatorsk. Det visade sig vara bra planerat så det blev lite stökigt på överfarten. Ena kajaken hade svårt att hålla kurs som bestämt, men vi hade gjort upp en reservplan så den blev det, att gå österut och gå bakom Vendelsö och sen mer västlig kurs för att rundan Ringhals och sen in till Bua. Där blev det både ICA och pizzeria. Imorgon tänker vi att vi skall ta en lugnare dag och ta oss till Varberg. Det är nog ca 3h dit och ser ut just nu som att det är motvind på gång, så vi får se. En dag i taget. 

Dag 8, 45 km. Från Bua, via Varberg till Glommen. Vi gick ut lite senare Än vanligt och med en till början måttlig vind. Vi tänkte att vi skulle ta en något lugnare dag. Målet var Varberg och sen ta nya beslut . Vi skulle hållit upp och inte paddlat så nära kusten. När vi närmade oss Varberg och skulle runda udden innan så blev det rätt jobbig i motvinden. Men väl i Varberg runt 14:30  så tog vi en tre timmar paus inkl lunch. Tanken var att vänta på att vinden och vågorna skulle lägga sig något. 17:30 lämnade vi Varberg med sikte söderut, kanske så långt som Glommen. Då det blev nästan helt stilla runt 20-tiden så valde vi att paddla runt på och runda Glommen. 2 mil före lunch och 2,5 efter. Vind och vågor för stor skillnad. Upp med tält och laga mat i mörkret. Imorgon är det Falkenberg som är målet. 

Dag 9, 38 km från Glommen till Tylösand. Ganska trist pass där man varken behöver navigera särskilt eller så mycket att se på. Vi tog en kort rast halvvägs till Tylesand, samt en i  Skallkrokens hamn. Behöver sträcka på benen mellan varven. Sen vidare till Tylösand och framme vid 18:30. Så nu planerar vi överfarten av Laholmsbukten med stor respekt. Det är i vår takt ca 4h öppet hav. Går inte direkt att sträcka på benen. Väder och vind blir viktigt och vi funderar på tidig morgon men skulle kunna vara sen eftermiddag med, om det ser ut att mojna. 

Dag 10, 45 km från Tylösand via Torekov till Mölle. Vi la ut kajakerna 08:00. Lite oro kring vind och hur Laholmsbukten skulle bete sig, vi har ju hört talas om att den kan vara lite stökig. Första milen gick galant med planerad fart på ca 5 km/h. Därefter blev det mer motvind och det gick riktigt trögt. Totalt blev det nästan 6 timmar till Torekov, och endast 27 km. Vet inte om det kan varit strömt tillsammans med vinden. Men trögt gick det. Inte så mycket att titta på heller. Vi pausar ändå varje timme några minuter för lite vatten, banan eller choklad. I Torekov så tog vi en långlunch och funderade om vi skulle gå över till Mölle också, vilket vi valde att göra. Det blev en helt annan story, kanske 3-4 m/s och sol. Så framme runt 21 på en liten strand vi hittade. Imorgon vidare! 

Dag 11, 37 km. Från Mölle via Höganäs där vi tog Lunch i hamnen, sen satt vi fart till Helsingborg för depåstopp. Celsing behöver fixa nytt skeddareglage och vi passar på att uppgradera några små prylar hos Aterra i hamnen. I övrigt en grå dag med regn och rätt bra sidvind. Mycket säl i Öresund, de tittar nyfiket på oss från aktern när vi passerat.  Starten var fin! Dag 12 kommer vi nog iväg lite sent då vi väntar på att butiken skall öppna. Mål imorgon brofästet i Malmö. 

Dag 12. 38 km från Helsingborg till Barsebäcks camping. Vi hade ett depåstopp för att fixa med Celsings skedda och köpa lite småsaker hos Aterra i Hamnen. Så vi kom iväg lite sent, först 11:30 lämnade vi Helsingborg. Det var rätt stökigt med 15 m/s i byarna från norr och alltid lite rörigt nör det går turbåtar in och ut ur hamnen. Men vi klarade oss fint och var nöjda med den medvind och medvåger så det gick rätt fort. Tyvärr så lyckades jag välta strax efter Råå fiskeläge. Lyckades med en självräddning med flottör i det stökiga vattnet men blev kall. Så tog mig i land, torkade upp och kokade kycklingsoppa till oss båda. Därefter fin tur längs Landskrona och genom hamnen. Sen korsade vi Åkrabukten till Barsebäcks camping. Får se vad morgondagen har att ge! 

Dag 13. 45 km. Från Barsebäck camping i regn till Limhamn för lunch. Där dessutom ett par kompisar till Celsing kom förbi. Uppskattat och trevligt. Paddlingen till Limhamn via Barsebäck var händelselös, och kändes lång. Vi kunde se Öresundsbron hela tiden och känslan var att vi inte kom närmare. Vattnet var näst intill platt, så det var sövande att inte se några konturer, då det dessutom var disigt, och molnigt. Jag blev trött i ögonen av det. Efter Lunchen i Limhamn var målet Falsterbo kanal. Det lättade på himlen och även det var utan några strapatser, men än många timmar i kajaken. Nu tältar vi längs kanalen. 

Dag 14. 31 km. Lite kortare distans idag. Ok sjö men vågor från sidan hela tiden och vi valde att avsluta lite tidigare. Vi har ett mål att komma till imoegon och lite för långt för idag så imorgon har vi drygt ett par mil som dagsetapp. Lunch på Trelleborgs golfklubb, vi kommer som kajakluffare på ställe efter ställe. Fikapaus på Gislövs hamn.  Sen sista etappen så har vi rundat Smygehuk, så långt söderut Sverige sträcker sig. Tidig tältuppsättning på Äspö badplats och ett bad i havet, så är allt klart för imorgon. . 

Dag 15. Knappt 45 km. Den tänkta vilodagen blev en annan dag. Vi satt i kajakerna strax efter 08:00 och satte kurs på Abbekås, ca 15 km. Tanken var eb lunch på Bongska huset, vilket det också blev. Vi blev där lite för länge då vi tänkt att vi bara hade en mil till Mårten och Agneta i Svarte,  där skulle vi ju stanna för natten. Men väl där så resonerade vi om kommande väderomslag, och att det vore bra att passera Sandhammaren innan vädret slår till. Sagt och gjort, de tvättade kläder och lagade mat i en rasande fart, stort tack för fantastik service och trevligt sällskap till er alla, Mårten, Agneta, Tyra och Molly. Och tack för godis, paj mm som vi fick som färdkost. Strax efter 18 satt vi i kajakerna igen, med sikte på Sandhammaren. Vi kom till Kåseberga där vi valt att slå läger och runda Sandhammaren tidigt imorgonbitti. Målet är Norrekås och Örnahusen, som vi fått låna en natt  av Håkan. 

Dag 16. 20 km  Från Kåseberga för att runda Sandhammaren innan det blir riktigt stökigt väder med slutmål Örnahusen i Norrekås. Vi gick i kajakerna 06:30 ochbdet var nog insists rycket. Det var rätt stökigt runt Sandhammaren,  men blev betydligt bättre så fort vi kom runt. Efter att vi kommit runt Sandhammaren så kom vågorna mer systematiskt, så lättare att hantera. I princip bra surf sista milen. Lite sega då vi stack utan frukost och passet tog 3,5 timme. Resten av dagen blir rast vila. 

Dag 17. 57 km felet på två etapper. Vi lämnade Norrekås 09:30 väl utsövda och allt torrt och påfyllning av mat mm. Det såg lovande ut med vind och väder, sydvästlig vind så i princip medvind. Vi tog 31 km till Kivik för långlunch, (lika lång som vanligt) men vi tänkte vi skulle vänta ut Ravlunda skjutfält som vi uppfattat hade skjutning mellan 09:00-17:00. Sagt och gjort vi satte oss i kajakerna 16:00 och gick ut, men ganska snabbt började blåsa upp från fel håll, sydostlig vind. Vi tog en mil till sen gick vi in till land för att det kändes påfrestande med den nya våg och vindriktningen. Vi slog läger i Friseboda naturreservat och gick igenom situationen, kollade vindapparna, som sa lite olika saker. Det var nog rätt då Sjöräddningen kom ut då någon ringt och larmat om ett par kajaker. De körde in till stranden när vi lagt till, bra jobb, av sjöräddning och alert allmänhet, men denna gång hade vi koll på läget.  Vi landade i att vänta några timmar och se, så 20:30 gick vinst igen och då var det lugnt vatten. Men det höll bara i sig ett par timmar sen kom sydostliga stöket tillbaka. Så vi valde att gå upp igen och lägga oss i lä i sovsäckarna för att eventuellt ta ett tidigt pass om vindarna tillåter.  Sudostlig vind blir svårt på denna sträcka innan Åhus, då vi inte vill fastna pga väder, om det finns luckor så tar vi dem. Nu strax söder om Åhus. Vi får sova en stund på dagen.

Dag 18. 32 km Söder om Åhus sov vi under var himmel. Väntade på för oss bättre väder. Vi utgick med kajakerna runt 9. Det blev en lite seg start så vi tog 16 km för att ta lunch vid Hammaren strax norr om Åhus. Vädret skulle bli lite bättre för överfarten mot Nogersund, där vi la till på Kråkenabben. En kortare tur och tidigare in i basen. Men nu är vi snart i Blekinge skärgård. 

Dag 19. 42 km. Från Kråkenabben vid Hällevik till Stickel-ön via Karlshamn. Vi var tacksamma för lugnt väder då vi hade 4 timmars paddling framför oss över Hanöbukten. Det var utan missöden men också utan ngt att titta på. Vi ligger i 5 km/h i snitt med en kort paus varje timme. Väl framme i Karlshamn så hittade vi till Vägga hamn. Där låg en bra fiskrestaurang som tog emot två kajakluffare. Vi passade på att köpa lite bröd och fylla på vatten också. Fram till lunchen var annars rätt tråkig, förutom sällskapet. Men efter lunchen kom belöningen, att vara i skärgårdsmiljö igen. Vacker, solen skiner och allt är fint. Det är ju i den miljön man helst paddlar. Så vi njöt av eftermiddagen och strax är det mat och tält.. och mygg! Imorgon mot Karlskrona. 

Dag 20,  39 km från Stickelsön till Verkl öster om Karlskrona. En dag med motvind, så vi sökte oss mellan öarna i Karlskrona skärgård för att få så behaglig paddling som möjligt. Vi hade ju ett givet slutmål hos Oscar och Jenny Celsing på Verkö, taxi båda för din mottagning. Fin miljö längs vägen och kul att komma in i Karlskrona på Borgmästarfjärden. Det var några år sen jag gick på Marinens Officershögskola här, bara positiva minnen av Karlskrona. Mindes att vi rodde valbar runt Trossö så visste ju att det fanns en passage på östra sidan. Tyvärr var den passagen stängd, så lite oroliga då det skulle bli en ordentlig omväg. Det var avstängt med låga uppblåsta slangar, så vi valde att ta sats och komma över, vilket funkade fint. Härifrån ett par mil högst den dags att svänga norrut. 

Dag 21. 61 km. Från Oscar på Verkö till Bergkvara via Sandhamn och Kristianopel. Vi har sett Havsörn flera gånger och massor med nyfikna sälar. När vi väl rundade sydöstra udden i Karlskrona skärgård så var vindarna med oss. Så vi passade på att stå på lite längre idag. Lunchen kokade vi i Sandhamn. Fanns inte mycket för oss att hämta inSandhamn, men vi fick lä och satt och torkade oss i solen. Planen var sen att paddla till Kristianopel. Ett av Danskarnas försvarsfästen mot oss Svenskar. Idag vajar Danaka och Svenska flaggor sida vid sida. Det var väldigt fint men inget öppet här heller, så lite frystorkat. Därifrån valde vi att gå ytterligare 15 km till Bergkvara. Där vi nu i mörkret satt upp våra tält ute på en udde i hamnen, som de kajakluffare vi är. Imorgon passerar vi Kalmar. 

Dag 22. 42 km. Från Bergkvara till Svartö norr om Kalmar via Sandvik och Kalmar. Ganska händelselös förmiddag efter en snabb frukost i Bergkvara. Det som livade upp vad sälarna. Vi paddlade ca 20 km till Sandvik i hopp om att det fanns möjlighet att inhandla lite råvaror. Torrfoder är sådär trots allt, mer som nödmat. Sandvik var en liten idyll och välskött men ngt att handla fanns inte. Så nästa stopp blev i Kalmar där vi både provianterade och åt en bit mat. Turen mot Kalmar kändes lång när man såg slottet i evighet. Jag kände mig sömnig igen när jag paddlade, tror det beror lite på sjön som vaggar en. Det var överraskande fint i ett somrigt Kalmar. Dessutom hade de en perfekt kajaktilläggningsplats. Vi paddlade under alla broarna och kom ut på andra sidan för att passera under Ölandsbron. Natt tog vi på Svartö. 

Dag 23. 53 km. Vi lämnade Svartö norr om Kalmar vid 8:30 fin medvind fram till Dragets kanal där vi fick leta lite den låg där kartan sa att den va, men det var ju mer ett dike så vi kikade runt lite tills vi förstod att diket är det som gäller om vi inte skulle paddla runt. Det var tur att det inte var ännu lägre vatten, det var precis att vi kom igenom. Celsings hjulångare fick gå först och testa djupet. Vi paddlade drygt 4,5 timme tills vi kokade lunch i lä på väderöarna. Vi såg fram mot en liknande eftermiddag men inte. Vi kom ut ev bit och bestämde att det ändå var torrdräkt på. Vi har valt att paddla utan då det var så varmt på förmiddagen. Men det blåste på snett från väst så det kändes tryggt med torrdräkten. Vi passerade Mönsterås fina skärgård. Sen segade vi oss fram till Emån, 15 km syd Oskarshamn. Imorgon ser det ut att bli varmt men motvind. En dag i taget. Som kajakluffare så behöver man inte tänka så mycket på vad man skall göra imorgon! 

Dag 24. 36 km. Från Emån, via Gunnarsö camping till St. Bergskär. Vi kom iväg kl 8 prick och såg framför oss en dag i motvind, i stort blev det också så. Vi kokade lunch på Gunnarsö camping strax söder om inloppet till Oskarshamn. Blev där ett par timmar innan vi gav oss vilt och började med att korsa inloppet till Oskarshamn. Allt gick bra men lite slitig vind. Norr om hamnen överraskade oss en fin skärgårdsmiljö. Vi sökte ju en rutt med lite mindre motvind. Vi avslutar sen med läger vid Stora Bergskär strax utanför kärnkraftverket norr om Oskarshamn. Nu har vi bara Forsmark kvar att tälta vid, då har vi tagit alla. Tältplatsen blev som en reklambild, och ett kvällsdopp som inte kom med på bild 😀.

Dag 25. 38 km. Startade 08:00 från st Bergskär ochbdet började med motvind direkt. Vi paddlade förbi kärnkraftverken och höll norrut. På det stora hela en tuff dag med 11-13 m/s i byarna från nordväst. Det är överraskande hur vinden vänder runt öarna där man tänkt att det skall bli lite bättre. Vi hade en bra sista timme inne i skärgårdsmiljö, i Misterhults skärgårds naturreservat innan lunch. Skrämde uppenbarligen badande älg som sprang över ön när hon såg oss, på bilden ser det ut som två fåglar på en sten, älgöron! Vad hon inte visste var att vi skulle samma väg så paddlade en bit bredvid älgen som simmade. Efter lunch tänkte vi oss att Västervik lät bra, vi kom till att vi hade en mil kvar då tog det stopp, vi kom ingenstans i motvinden så valde att gå upp på en klippa och fundera lite över situationen. Sannolikt blir kajakluffarna kvar på Stora Koxholmen en eller fler dagar. Det skall blåsa riktigt bra åt fel håll ett par dagar. 

Del 2, det var en stund som det blev lite mer stilla så 20:50 stack vi mot Gränsö Slott i Västervik. Det tog dryga 2 timmar in de 11 km. Till en början riktigt bra men sista halvtimmen bet vinden lite igen. Väderapparna ger en indikation men har lite svårt med timingen. Så det blev ändå 49 km en dag som denna med mycket motvind. Det skall vara stökigt ett par dagar så vi tänker att vi vilar imorgon. 

Dag 26. 0 km. Västervik var nog en lyckträff för att ta en vilodag när vädret ändå är för utmanande. Vi bor på Gränsö Slott & Spa Hotell. Vi har väl säkert nyttjat Spa't i 30 min iallafall 😀. Fått kläder tvättade och finfrukost. Nära hotellet ligger också VKV Kajak, kajakluffare som vi är så passade vi på att knacka på och blev väl mottagna av Kåre och hans dotter. Kåre visade sitt museum och med imponerande engagemang och kunskap oratsre Kåre om de olika tidernas kajaker och sammanhang. Det fanns flera kajaker som tagit medaljer i stora sammanhang i denna samling. Men också intressant att höra om kajaksportens utveckling och mötesplats över politiska gränser. I skärgården var det för unga också ett sätt att rent förflytta sig en gång i tiden. Vi har cyklat en mil ungefär och handlat mat, godis och nån elpryl. Dessvärre är mina slipade glasögon på vift, så tog en taxi in i eftermiddags då jag hoppades att de skulle vara på Elgiganten, men icke, senast kända plats är hos Kåre på bilden nedan. Så ett snabbstopp på Synsam så nu med solglasögon och ett par läsglasögon. Imorgon nån gång på förmiddagen sticker vi nog vidare trots vädret, det skall mojna ngt på eftermiddagen. Gränsö Slott väl värt ett besök. ... och glasögonen är tillbaka, låg i gräset vid kajaken... killtittade första gången tydligen. 

Dag 27, 32 km. Lite fundersamma på morgonen om hur dagen skulle se ut. Det skulle ju fortsätta att blåsa. Men vi tänkte att bättre en kort bit än ingen bit. Vi tar det från ö till ö så ser vi hur långt vi kommer. Ungefär så blev det också. Riktigt jobbig motvind på vissa sträckor och överfarter som vi inte kunde hitta andra vägar för. Men också ett par fina trängre passager som vi uppskattade. På Lövskär utanför Hulehamn var vi tvungna att vänta ut vinden ett tag. Så vi vilade ett par timmar innan vi inbillade oss att det hade mojnat lite. Sagt och gjort, 18:00 i kajaken, två opportunistiska kajakluffare hade inbillat sig att det mojnat. Det blev ett tufft pass mot vinden. Men dagen blev ju bättre än vad v förväntat oss så idag är en bonusdag, vi hade inte räknat med 32 km. Så till slut slog vi läger på Ekö utanför Askö för att satsa på nästa dag. 

Dag 28. 54 km. Dagen började som vanligt med optimism om dagens tur och sträcka. Vi satt i kajakerna redan 07:30. Dagen lovade motvind fram till 16 ungefär, då skulle medvinden komma. Så från Ekö till Gryts varv blev det 27 km på förmiddagen i den karaktärsdanande motvinden. Vi hoppades på en bättre lunch på varvet. Där jag för övrigt köpte vår segelbåt Lea för några år sen. Så visste att det var en bra restaurang. Men... den öppnar imorgon. Så det blev lite torrfoder. Vatten fanns att fylla på och vi satt i solen med bord och stol, så det gick ingen nöd på oss. Eftermiddagen startade 16:00 från Gryts varv. Med hopp om medvind, men icke. Det mojnade dock runt 20:00 så det blev ju trots allt bättre. Vi slog sent ikväll sent vid Hornö Ugglevik efter att paddlat längs södra och norra Finnö. 

Dag 29. 54 km. Idag passerat Oxelösund för att rikta in oss på övernattning i Trosa där familj möter upp. Morgonen började tidigt med en gök som skrek "ko" på utandning och "ko" på inandning redan vid 5. Naturens gökur hade fått upp oss tidigt. Men det var ju bara bra. Det var en lugn och behaglig tur till Arkösund där vi intog lunch. Efter lunch kung Valdemars segelkanal ut i riktning mot Oxelösund. Hjulångaren som Celsing odlar fick lugna ned sig i kanalen för att inte skapa för stora svallvågor. Kanske lite väl offensiv linje mot Oxelösund  då det blev en lång överfart utan öar. Sjökrogen innanför Femöresfortet fick bli middagsplats innan sista milen till Västra Stora Lökholmen där vi slog läger för natten. Sista milen var helt stilla och vackra färger där hav och himmel bara är nyanser av blått. 

Dag 30. 34 km. Från Östra Lökholmen via Sävö till Trosa. Tidig morgon, glada i hågen då vi skulle träffa delar av våra familjer i Trosa. En lätt frukost så iväg. Lite väl lätt frukost men det löste sig på STF vandrarhem på Sävö strax efter Stendörren. Vi var där 10:28 och de har öppet fre-sön från 10:30. Köttförspaj, kladdkaka mm så ny energi. Men framförallt väldigt fint skött café och vandrarhem. Därifrån så blev  ar det ett par mil kvar till Trosa, ganska händelselöst men med medvind. Väl i Trosa stod Petra vid kajen och Stadshotellet har dessutom passligt en kajakparkering för sina gäster. Imorgon lite lugn morgon sen riktning Nynäshamn. 

Dag 31. 41 km. Vi har en bra kväll igår och en lugn morgon intet somrigt Trosa. Strax efter 11 lämnade vi ån mitt i Trosa för att paddla mot Nynäshamn. Vi såg fram mot att ännu en kajakluffare, Stefan skulle ansluta. Vi hade fått tips om ett vägrör i Svärdsund som kortade turen lite. Tack Gregor! I sundet väntade dessutom Stefan så från en sen lunch var vi nu 3 luffare. Imorgon ansluter en fjärde luffare, Joakim. Ser fram mot det. Nynäshamn fick bli middag, vi firade mors dag med en mors dag meny i hamnen. Avslut några km norr om Nynäshamn på Himmelsö. Bra dag på hela taget! 

Dag 32. 53 km. Vi gick ut från Himmelsö 8:30 sikte mot Dalarö eller kanske lite till. Lätt medvind och inomskärs. Vi passerade Berga och ett antal stridsbåtar som var ute och övade. Vid Årsta Havsbad så tog vi en paus och kokade torrfoder. Erik, kollega på OX2 förstod att vi var på ingång och kom ned och hälsade på oss, både kul och uppskattat. Tack Erik! Lite tufft en kort tur på Mysingen, där det alltid blåser. Därefter satte vi fart (relativt i en kajak) mot Dalarö där den fjärde kajakluffaren skulle haka på. Joakim hade utgått från Ingarö och fått kämpa i motvind över fjärden så han väntade in oss. Väl där en kaffe och glass innan vi gick mot Ingarö. Sista biten och överfarten gick fint med medvind så vi slog läger på Tallholmen utanför Björnö. Hör har vi övat räddningsövningsr med Calle och Leena, så känd terräng. Perfekt för 4 tält. För övrigt kända vatten kommande dagar då det är hemmaområdet.

Dag 33. 21 km. Dagen startade fint på Tallholmen, fortfarande nöjda med platsen och stunden vi hade kvällen innan. Idag blev det en kortare paddling inomskärs förbi Tina & Anders ställe mot Strömma. Lite tidig lunch och därefter skildes vi åt med Joakim som paddlade mot Grisslinge. Vi övriga tre mot Bullandö och Djuröbron. Där skildes vi åt från Stefan som tog sig till Stavsnäs. Vi tackar Joakim och Stefan för sällskapet, mycket uppskattat av oss båda. Celsing och jag tog sen en stund vid Bullandö för ett möte Celsing hade så jag gick igenom kajak. Satt en ögla i sittbrunn för att inte tappa vattensäckar vid framtida tillfällen om jag går runt. Skruvade loss skedda och vajer för att se att allt är som det ska. Var lite osäker på om den går ut ordentligt, det gör den som den är konstruerad men det är inte så mycket den går ut så utgår ifrån att det är som det ska. Därefter dagens huvudpunkt, familjeträff hemma hos mig med delar av Celsings familj och hela min familj. Kasper hämtar upp oss, börjar bli tradition. Trevlig uppsluppen kväll och Petra ordnar till det riktigt bra som vanligt. 

Dag 34. 56 km. Efter en kväll hemma med familjerna och en god natts sömn, nästan lika bra som i tälten, så skjutsade Kasper oss till Bullandö för vi gömt våra kajaker. Tack Kasper! Vi kom iväg med kajakerna fulla med ny skaffning, då vi hade lagt en depå hemma hos mig. Alltid lite knöligare att packa bör det är tokfullt. Dessutom förbered för Norrland med 22 liter fördelar på 3 vattensäckar. Så kajaken går lite djupt nu. I stort en bra dag ut från Bullandö, via Gällnö, Svartsö, och mellan Yxlan och Blidö. Till slut slog vi läger på Gåsö, bredvid farleden. Imorgon skall vi förbi Kapellskär och in i Väddö kanal. Dessutom hem till Fredrik, en kompis sen länge. Ser fram mot det. 

Dag 35. 51 km. Gåsö via Kappelskär, Väddö kanal och slutligen Trästa, för att bli hämtad av Fredrik Lundin för en helkväll med mat och bastu på Utanå, Björkö-Arholma. Truls var med och hanterade bastun och hängde med gubbarna, också väldigt kul och uppskattat. Paddlingen startade vi 07:30 och det var en bra dag med medvind, förvisso rätt starka vindar så man får parera för att hålla kursen. Ikväll njuter vi av sällskapet och god mat. Imorgon riktning Öregrund. Efter Öregrund krävs nog lite mer disciplin i planeringen igen. Väder vind och matlogistik. Men nu ett stort tack till Fredrik och Truls för ett varmt mottagande och gästfrihet! 

Dag 36. 52 km. Från Trästa till Alskär utanför Forsmark. Middag tog vi på Strandhotellet i Öregrund innan vi tog kvällspasset. Fick skjuts med kajakerna tillbaka till Trästa av Fredrik, efter en stadig frukost. Dessutom fått en Gotlandsflagga av Love Lundin som han tycker jag skall ha vid min camp. Så får det bli. Strax efter 10 gick vi iväg. Dagen har har gett bra förhållanden med mild vind och huvudsakligen medvind. Kvällspasset blev fantastiskt vacker, paddlar mot solnedgången med dramatiska moln i horisonten. Ön Alskär hade inte så mycket att bjuda på när det gäller tältplatser, kantiga stenar och inga platta ytor. Det ser ut som samtliga öar här har liknande förutsättningar så bara öva. 

Dag 37. 56 km. Nationaldag 🇸🇪! Från Alskär utanför Forsmark till Skutskär. I stort har det varit en stilla dag med platt vatten och regn. Så vi firade nationaldagen huvudsakligen i kajaken, bara en kort paus för att koka mat sen vidare. Lång överfart över Lövstabukten efter lunch, den tog aldrig slut. Tur att det var lugnt väder. Nu slog vi läger nära Skutskär då vi inte var sugna på att ta oss in i hamnen. Så tälten uppslagna Billudden strax innan. Sitter i regnet med en liten brasa och firar nationaldag, Namnsdag, och Skifferbröloppsdag. De två senare är båda Celsings firande. Då Petra lutar ned massa saker med bilder i min packning så hittade jag passligt en burk "bubbelburk". På bilden Glim och jag så även Glim med på ett hörn i friandet.  Grattis Robban och Pernilla! Nu dags att planera morgondagen som skall bjuda på lite vind, men iallafall i rätt riktning om vi skall tro på apparna. 

Dag 38. 40 km. Lämnade Billudden vid 09:30 efter en god natts sömn. Petras insmugna bilder dyker upp här och där, i morse i ett paket med knäckebröd, då fick Tove vara med i en bild från Visby. Planen i stort var nordväst och ta oss över Gävlebukten. 12 m/s i byarna gjorde oss lite fundersamma men vi valde att gå rakt över, det kändes ändå ok. Lunch tog vi på Eskön, ute på klubben "kobbe" helt enkelt. Där såg vi till att få kläder torkade i vinden och solen, som vi inte hunnit med under natten som gav en del regn. Det var en hel del ristningar från 18 hundra talet och senare som var ordentligt gjorda, men vi lämnade klubben utan att sätta våra signaturer på kobbben. Pigga och glada efter lite frystorkat så siktade vi på nästa udde, Iggön. Vi konstaterade att det kommer fortsätta med känslan av överfarter på 10 km och mer om man inte vill paddla in i bukterna. Så vindriktningen blir viktig. Till slut valde vi att gå in i Norrsund, en liten pärla! När vi kom in sades det att restaurangen (Bergmans Fisk) har stängt köket men att baren är öppen en liten stund till. Vi frågade snällt och de fixade räkor med bröd och några öl. Sen kom kökspersonalen ut och åt efter gästerna gått och då erbjöds vi både husrum och en öl till, vilket vi naturligtvis tackade glatt ja till. Så tack Dennis, vi är väldigt tacksamma. Ett oväntat möte. Sen måste ju nämnas att Celsing har namnsdag två dagar i rad så vi firar det med, Robert var namnet! Och en bild på när kajakluffarna gör sin dagliga rapportering, mycket koncentrerat 😀.

Dag 39. 62 km. Dagen började i Norrsund hos Dennis på Bergmans fisk. Gick via Axmar brygga, Ljusne och till sist läger på Klacksörarna. Frukost på bryggan och iväg 8:30. Det skulle vara sydostliga vindar idag. Vi har fått medvind, motvind, regn och helt stilla på samma dag. Vi satsade på Axmar Brygga för lunch. Vi kom dit lite tidigt men på skylten stod det från 3 juni mån-lör Öppet 12 - 22. Så vi väntade på bryggan. Tills vi frågade ngn då det inte öppnade men var i kök och restaurang. Nåt var fel så de var stängt. Så koka mat på deras brygga blev det. Men i sol och got humör så det gjorde inte så mycket. Därifrån tänkte vi att vi behövde proviantera igen så Ljusne blev målet. Ljusne har nog sett bättre dagar, lite trist intryck men Coop och en pizzeria fanns iallafall. Därifrån mot Klacksöarna norrut. Vi hittade bra rutt norrut i skyddade vatten med mycket grynnor och trånga passager. Lite lurigt när det börjar skymma att se stenar i tid. 

Dag 40. 45 km. Från Klacksörarna via Kråkö, Hornslandet till Kuggören. Dagen började med att fira födelsedag med presenter som legat i kajaken sen 1 Maj. snabb frukost sen kom dimman. Vi la ut 08:30 och såg 50-100 meter. 4 timmars paddling på kompassriktning, då är det skönt att vara 2. När vi tyckte efter 22 km att vi borde vara framme kollade vi på telefon, 200 m bort låg Kråkö och plötsligt skingrade sig dimman. Robban bjöd på ärtsoppa och jag ett par tonfiskmackor. Sen var det av mot Hornslandets spets. Ytterligare en överfart för dagen. Jag noterade lite hemlighetsmakeri och bör vi var vid Kuggören tyckte Celsing att det här var en bra plats för att slå läger. Konstigt, skall vi inte bara käka lite och dra ett kvällspass? Men då kommer Petra, bullar upp med grill, bröd, ost och vin. Tack Petra, och Celsing som skötte dialogen. Blev ett litet kalas som avslutade kvällen. Stort tack för alla grattishälsningar under dagen!